
Aiden Hoyle & Josef Šlerka – March 2024

 Hybrid CoE Working Paper 29

Cause for concern: The continuing  
success and impact of Kremlin  
disinformation campaigns



Hybrid CoE Working Papers cover work in progress: they develop and 
share ideas on Hybrid CoE’s ongoing research/workstrand themes 
or analyze actors, events or concepts that are relevant from the point of 
view of hybrid threats. They cover a wide range of topics related to the 
constantly evolving security environment.

The European Centre of Excellence for Countering Hybrid Threats 
tel. +358 400 253800 | www.hybridcoe.fi

ISBN 978-952-7472-94-1 (web) 
ISBN 978-952-7472-95-8 (print) 
ISSN 2670-160X (web) 
ISSN 2814-7235 (print)

March 2024

Cover photo: Anton Vierietin / shutterstock.com

Hybrid CoE’s mission is to strengthen its Participating States’ security 
by providing expertise and training for countering hybrid threats, and 
by enhancing EU-NATO cooperation in this respect. The Centre is an 
autonomous hub for practitioners and experts, located in Helsinki, Finland.

The responsibility for the views expressed ultimately rests with the authors. 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 2

http://www.hybridcoe.fi


Contents

Summary............................................................................................................................................................5
Introduction....................................................................................................................................................6
How did the KGB measure the success of its influence operations?...................9

Indicators of the impact of contemporary Kremlin disinformation 
campaigns........................................................................................................................................................11
	 Narrative repetition as an indicator of success.....................................................................................11
	 	 Repetition by opinion leaders or groups.......................................................................................11
	 	 Repetition by unaffiliated media....................................................................................................14
	 Evidence from opinion poll data............................................................................................................... 17
	 Kremlin influence manifesting in public behaviour............................................................................ 20

Conclusions................................................................................................................................................... 24
Authors.............................................................................................................................................................27

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 3



  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 4



  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 5

Summary

While prevailing statements often suggest that Kremlin disinformation is 
failing to make an impact on Western audiences, this Hybrid CoE Working 
Paper examines different pieces of evidence and explores a variety of indi-
cators demonstrating that Kremlin disinformation does, in fact, influence 
Western audiences to varying degrees. The paper combines desk research 
and interviews with experts on Kremlin disinformation, drawing on several 
different themes and a number of states within the Euro-Atlantic space. 
First, the paper takes a retrospective look at the way in which the KGB 
assessed the success of its influence operations, providing informed and 
comprehensive insights into the Kremlin’s potential approaches to mea-
suring its contemporary influence operations. This is followed by an exam-
ination of possible indicators of the success of these operations today. 
The paper concludes by observing that while there is room for optimism 
regarding collective efforts to curb Russian disinformation, there are also 
many indications that the Kremlin’s reach into foreign societies persists, 
serving to shape public discourse and precipitate effects. The paper  
recommends a concerted research approach to Kremlin disinformation 
and its impacts, as it is only through a nuanced and determined effort to 
ascertain the impact of disinformation that statements can be made about 
the success or failure of Kremlin disinformation campaigns today.

  H
ybrid CoE W

orking Paper 28 – 5



In February 2022, TIME magazine published an 
article titled ‘How Putin Is Losing at His Own 
Disinformation Game in Ukraine’.1 A bold and 
declarative statement, and one that is reflec-
tive of a prevailing general sentiment in the 
West regarding the perceived lack of success of 
recent Kremlin disinformation campaigns.2 For 
many years, the discourse on disinformation, 
particularly that stemming from the Kremlin, 
has centred on the possible detrimental impact 
it may have had in Western democracies. Sev-
eral governmental investigations, for example, 
were conducted into Russian disinformation 
interference in the voting process of the Brexit 
referendum3 or the 2016 US presidential elec-
tion.4 Amidst the COVID-19 pandemic, several 
officials discussed the consequences of a par-
allel ‘infodemic’, whereby Russia used the virus 
to erode trust in political institutions.5 Concerns 

1	 Vera Bergengruen, ‘How Putin Is Losing at His Own Disinformation Game in Ukraine’, TIME magazine,  
25 February 2022, https://time.com/6151578/russia-disinformation-ukraine-social-media/. 

2	 For some examples, see: Stephanie Carvin, ‘How to Explain the Failure of Russia’s Information Operations in 
Ukraine?’, Centre for International Governance Innovation, 25 March 2022, https://www.cigionline.org/arti-
cles/how-to-explain-the-failure-of-russias-information-operations-in-ukraine/; Peter Dickinson, ‘Putin is  
facing defeat in the information war’, Atlantic Council, 24 January 2023, https://www.atlanticcouncil.org/
blogs/ukrainealert/putin-is-facing-defeat-in-the-information-war/.

3	 Kate Holton and Guy Faulconbridge, ‘UK investigates Brexit campaign funding amid speculation of Russian 
meddling’, Reuters, 1 November 2017, https://www.reuters.com/article/us-britain-eu-investigation/uk-investi-
gates-brexit-campaign-funding-amid-speculation-of-russian-meddling-idUSKBN1D157I.

4	 Russian Active Measures Campaigns and Interference in the 2016 Election. Report of the Select Committee  
on Intelligence, United States Senate, https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/
Report_Volume1.pdf. 

5	 Ben Dubow, Edward Lucas and Jake Morris, ‘Jabbed in the Back: Mapping Russian and Chinese Information  
Operations During the COVID-19 Pandemic’, CEPA, 2 December 2021, https://cepa.org/comprehensive-re-
ports/jabbed-in-the-back-mapping-russian-and-chinese-information-operations-during-the-covid-19-pan-
demic/.

6	 Emilio J. Iasiello, ‘Russia’s improved information operations: from Georgia to Crimea’, The US Army War  
College Quarterly: Parameters, 47(2), 7 (2017).

7	 Mark Galeotti, ‘The west is too paranoid about Russia’s information war’, The Guardian, 7 July 2015,  
https://www.theguardian.com/world/2015/jul/07/russia-propaganda-europe-america. 

8	 Andrew E. Kramer, ‘With Speeches to Ukraine, and the World, Zelensky Shapes Narrative of the War’,  
The New York Times, 31 December 2022, https://www.nytimes.com/2022/12/31/world/europe/zelen-
sky-ukraine-war.html. 

have also been raised about Russia using disin-
formation to foment or exacerbate conflicts in 
Georgia or Eastern Ukraine.6

However, other discussions, recently revived 
when referring to Russia’s full-scale invasion of 
Ukraine, have focussed on the notion that the 
Kremlin’s disinformation campaigns have been 
struggling to gain traction.7 These notions are 
long held, since scepticism about the effects of 
Russian disinformation campaigns has existed 
since at least 2014, when Russia reinvigorated 
its information warfare capabilities. Much of this 
apparent underperformance has been attributed 
to the West seeming to have learned from the 
past and successfully adapting to Russian tac-
tics. For example, Ukrainian President Volody-
myr Zelenskyy has been lauded for his ability to 
dominate and control the narrative about the 
war.8 Meanwhile, the United States has set new 

Introduction

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 6
  H

ybrid CoE W
orking Paper 28 – 6

https://time.com/6151578/russia-disinformation-ukraine-social-media/
https://www.cigionline.org/articles/how-to-explain-the-failure-of-russias-information-operations-in-ukraine/
https://www.cigionline.org/articles/how-to-explain-the-failure-of-russias-information-operations-in-ukraine/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/putin-is-facing-defeat-in-the-information-war/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/putin-is-facing-defeat-in-the-information-war/
https://www.reuters.com/article/us-britain-eu-investigation/uk-investigates-brexit-campaign-funding-amid-speculation-of-russian-meddling-idUSKBN1D157I
https://www.reuters.com/article/us-britain-eu-investigation/uk-investigates-brexit-campaign-funding-amid-speculation-of-russian-meddling-idUSKBN1D157I
https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/Report_Volume1.pdf
https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/Report_Volume1.pdf
https://cepa.org/comprehensive-reports/jabbed-in-the-back-mapping-russian-and-chinese-information-operations-during-the-covid-19-pandemic/
https://cepa.org/comprehensive-reports/jabbed-in-the-back-mapping-russian-and-chinese-information-operations-during-the-covid-19-pandemic/
https://cepa.org/comprehensive-reports/jabbed-in-the-back-mapping-russian-and-chinese-information-operations-during-the-covid-19-pandemic/
https://www.theguardian.com/world/2015/jul/07/russia-propaganda-europe-america
https://www.theguardian.com/world/2015/jul/07/russia-propaganda-europe-america
https://www.nytimes.com/2022/12/31/world/europe/zelensky-ukraine-war.html
https://www.nytimes.com/2022/12/31/world/europe/zelensky-ukraine-war.html


precedents in intelligence sharing, effectively 
countering many of the Kremlin’s narratives 
about its offensive in Ukraine before they had a 
chance to get off the ground.9

Research scrutinizing the effectiveness of  
the European Union’s ban on Russian state- 
sponsored media outlets Sputnik and RT – 
which came into effect as a consequence of 
Russia’s invasion – has also yielded promising 
results. In a 2022 report by the Institute for 
Strategic Dialogue, analysts reported a 74% 
average reduction in web traffic to Rossiya 
Segodnya websites, with traffic in many coun-
tries declining by as much as 90%.10 Such fig-
ures indicate that the implementation of the 
ban has been successful in curbing the acces-
sibility of these websites, creating an obstacle 
for the Kremlin when it comes to spreading war 
narratives in European societies.

Such developments potentially point to rea-
sons for optimism regarding the fight against 
Kremlin disinformation. Of course, caution 
should be exercised when making statements 
about the extent to which (Kremlin) disinforma-
tion has, or does not have, an impact. Influence 
is notoriously challenging to measure, for sev-
eral reasons. Firstly, unless a baseline measure-
ment is established, it is impossible to know 
with certainty how far disinformative news has 
moved the needle on a certain topic. Moreover, 
the influence of other factors, such as pre- 

9	 Ken Dilanian, Courtney Kube, Carol E. Lee and Dan De Luce, ‘In a break with the past, U.S. is using intel to fight 
an info war with Russia, even when the intel isn’t rock solid’, NBC News, 6 April 2022, https://www.nbcnews.
com/politics/national-security/us-using-declassified-intel-fight-info-war-russia-even-intel-isnt-rock-rc-
na23014. 

10	Kata Balint, Jordan Wildon, Francesca Arcostanzo and Kevin D. Reyes, ‘Effectiveness of the Sanctions on 
Russian State-Affiliated Media in the EU – An investigation into website traffic & possible circumvention 
methods’, ISD Global, 6 October 2022, https://www.isdglobal.org/isd-publications/effectiveness-of-the-sanc-
tions-on-russian-state-affiliated-media-in-the-eu-an-investigation-into-website-traffic-possible-circumven-
tion-methods-2/.

existing beliefs, political ideology, or personal 
experiences, can make it difficult to distil the 
true effect of exposure to disinformation, even 
with a reliable baseline measure. A final chal-
lenge stems from the widespread and multi-di-
mensional nature of disinformation. While disin-
formation about Russia’s invasion of Ukraine, for 
instance, has been seen as less effective, disin-
formation about potent, more domestic issues 
may be very effective. Hence, while it is import-
ant not to overestimate the impact of Russian 
disinformation, it is also difficult to make con-
clusive statements about its lack of impact. 

In light of this, the current Hybrid CoE Work-
ing Paper seeks to advance the assertion that 
prevailing statements suggesting that Kremlin 
disinformation is failing to make an impact may 
be too strong, or at least lacking in nuance. The 
paper aims to analyze different pieces of evi-
dence that lend support to this notion, explor-
ing a variety of indicators that can be viewed as 
demonstrating that Kremlin disinformation is, 
in fact, influencing Western audiences (albeit to 
varying degrees). It combines desk research and 
interviews with experts on Kremlin disinforma-
tion to build its arguments, drawing on several 
different themes and a number of states within 
the Euro-Atlantic space. 

To narrow down the scope of the paper, the 
majority of examples used in the opening sec-
tions will be narratives from the last ten years 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 7

https://www.nbcnews.com/politics/national-security/us-using-declassified-intel-fight-info-war-russia-even-intel-isnt-rock-rcna23014
https://www.nbcnews.com/politics/national-security/us-using-declassified-intel-fight-info-war-russia-even-intel-isnt-rock-rcna23014
https://www.nbcnews.com/politics/national-security/us-using-declassified-intel-fight-info-war-russia-even-intel-isnt-rock-rcna23014
https://www.isdglobal.org/isd-publications/effectiveness-of-the-sanctions-on-russian-state-affiliated-media-in-the-eu-an-investigation-into-website-traffic-possible-circumvention-methods-2/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/effectiveness-of-the-sanctions-on-russian-state-affiliated-media-in-the-eu-an-investigation-into-website-traffic-possible-circumvention-methods-2/
https://www.isdglobal.org/isd-publications/effectiveness-of-the-sanctions-on-russian-state-affiliated-media-in-the-eu-an-investigation-into-website-traffic-possible-circumvention-methods-2/


that would not have existed unless the Krem-
lin had introduced them into the information 
space. By focusing predominantly on narratives 
created and cultivated by Kremlin-affiliated 
sources, the impact that Kremlin disinformation 
may have can be clearly demonstrated. Nev-
ertheless, the latter part of the paper looks at 
real-world manifestations and includes exam-
ples of Kremlin-supported, but not necessarily 
Kremlin-created, narratives – a decidedly more 
difficult task, but necessary when examining 
these more obscure instances of impact. For 
the same reason, the paper is geographically 
restricted to the impact of Kremlin disinforma-
tion in European and American societies. How-
ever, it should be acknowledged that there is a 
growing body of relevant literature discussing 
the reach and influence of Kremlin disinforma-
tion in Latin America11 and Africa.12 

The paper begins by taking a retrospective 
look at the way in which the KGB assessed the 
success of its influence operations. This pro-
vides informed and comprehensive insights  
 

 
 

11	 Gretel Kahn, ‘Despite Western bans, Putin’s propaganda flourishes in Spanish on TV and social media’, Reuters 
Institute, 30 March 2023, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/despite-western-bans-putins-propa-
ganda-flourishes-spanish-tv-and-social-media. 

12	 Maxime Audinet, and Kevin Limonier, ‘Le dispositif d’influence informationnelle de la Russie en Afrique  
subsaharienne francophone: un écosystème flexible et composite’ [Russia’s information influence in 
French-speaking sub-Saharan Africa: a flexible and composite ecosystem], Questions de communication  
41 (2022): 129-148.

into the potential approaches that the Kremlin  
might employ to measure its contemporary 
influence operations by drawing on histori-
cal lessons and applying them to the current 
information landscape. The paper then exam-
ines possible key indicators of the success of 
contemporary influence operations, exploring 
how they demonstrate influence and analyz-
ing recent examples. This includes an analysis 
of several examples of behavioural manifesta-
tions of Kremlin influence, detailing how each 
instance was precipitated by a disinformation 
campaign that may have contributed to its 
emergence. 

We conclude that while there is room for 
optimism regarding collective efforts to curb 
Russian disinformation, there are also many 
indications that the Kremlin’s influence persists 
in foreign societies, serving to shape public dis-
course and precipitate effects to an extent that 
should be a cause for concern for governments 
and policymakers. 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 8

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/despite-western-bans-putins-propaganda-flourishes-spanish-tv-and-social-media
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/despite-western-bans-putins-propaganda-flourishes-spanish-tv-and-social-media


How did the KGB measure the success of its influence operations?

The history of Soviet influence operations, most 
often in the form of so-called active measures, is 
now extensively documented in many respects. Far 
less attention has been given to how the KGB itself 
or other intelligence agencies measured their suc-
cess, however. As early as 1985, researcher Dennis Kux 
pointed out that this was largely because the Soviet 
Union saw these operations as long-term and that the 
Soviets mainly relied on the cumulative effect.13 Kux 
also noted that there were major differences between 
the impact of these operations in the US, European 
countries and Third World countries. To this end, he 
cited a 1982 FBI report, which had found that Soviet 
active measures had no significant impact in the US, 
but that the impact was more complex elsewhere. In 
the case of European countries, examples of success 
could be seen in the daily Greek newspaper To Ethnos, 
for example, which journalist Paul Anastasi accused 
of being a disinformation outlet sponsored by the 
KGB, and the publisher an agent of influence for the 
Soviet Union.14 Kux stated, however, that the most 
affected by these operations were those Third World 
countries where the Soviet Union was able to success-
fully exploit anti-American sentiment with the help of 
active measures.

At least the temporal impact of Soviet influence 
operations is evidenced by the so-called Mitrokhin 
archive – a collection of confidential documents that 
a former KGB archivist, Vasili Mitrokhin, smuggled out 
of the Soviet Union when he defected to the United 
Kingdom in 1992. Mi5 historian Christopher Andrew 
analyzed the archive in his 1999 book The Sword and 
the Shield. Andrew wrote about operations in France 
and Italy, which he argued contributed in part to 
pro-Soviet sentiment in France. As Andrew reported 
on public opinion polls in the 1960s:15 

“KGB active measures may have had a some-
what greater, though doubtless not decisive, 
influence on the evolution of French public opin-
ion. According to opinion polls after de Gaulle’s  
 
 
 
 

13	 Dennis Kux, ‘SOVIET ACTIVE MEASURES AND DISINFORMATION: OVERVIEW AND ASSESSMENT’,  
Parameters 15, no. 1 (1985), doi:10.55540/0031-1723.1388, p. 27.

14	 ‘AROUND THE WORLD; Rights Unit Asks Greece To Act for Reporter’, The New York Times, 21 December 1983, 
https://www.nytimes.com/1983/12/21/world/around-the-world-rights-unit-asks-greece-to-act-for-reporter.
html.

15	 Christopher Andrew, The Sword and the Shield: the Mitrokhin Archive and the Secret History of the KGB  
(UK: Hachette, 2000), p. 466.

16	 Ibid., p. 482.
17	 Richard H. Shultz, Dezinformatsia: Active Measures in Soviet Strategy (Pergamon-Brassey’s, 1984), p. 183.

state visit (in 1966), 35 percent of French people  
held a favourable opinion of the Soviet Union  
(as compared with 25 percent two years earlier) 
while only 13 percent were hostile. Those with 
favourable opinions of the United States fell, 
partly as a consequence of the Vietnam War, 
from 52 percent in 1964 to only 22 percent at 
the beginning of 1967.” 

While Andrew noted that these findings did not in 
themselves mean that the operations were successful 
and that Mitrokhin himself did not see any detailed 
analysis of success, it does appear that some quan-
titative indicators were involved in the KGB’s oper-
ations.16 This is consistent with the claims made by 
other defectors in the 1970s. One of them was Stan-
islav Levchenko, who, when asked how the effective-
ness of operations was measured by officers in the 
field, replied as follows: 

“Certain things are easy to measure and eval-
uate – for instance, the output of a journalist 
you had recruited (the number of articles pub-
lished, or the amount of confidential informa-
tion collected), or the parliamentary activities 
of one of your agents (making certain state-
ments, initiating certain discussions, or creat-
ing a favourable atmosphere supporting Soviet 
goals in parliament). These elements are eval-
uated against certain standards by your supe-
riors. Other operations, on the other hand, are 
more difficult to assess. For example, the suc-
cess of the peace movement in Europe is a fact, 
and the KGB and the International Department 
(ID) have been extensively involved. However, 
the growth of the European peace movement 
cannot be attributed solely to KGB and ID 
involvement. Hence, the evaluation of the effec-
tiveness of active measures operations in the 
growth of the peace movement is more subjec-
tive.”17

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 9

https://www.nytimes.com/1983/12/21/world/around-the-world-rights-unit-asks-greece-to-act-for-reporter.html
https://www.nytimes.com/1983/12/21/world/around-the-world-rights-unit-asks-greece-to-act-for-reporter.html


Former Czechoslovak State Security (StB) officer 
Ladislav Bittman, who was in charge of active mea-
sures in socialist Czechoslovakia, confirmed this 
approach, saying: 

“The KGB measures the success of propa-
gandistic disinformation in two ways. First, it is 
interested in the attention given to the message 
outside the Soviet bloc, the amount of public 
discussion generated by the message, and the 
prevailing political tone of the discussion. Sec-
ond, it determines whether a message forces a 
target country to make any political changes 
that could directly or indirectly benefit the 
Soviet Union.”18 

Overall, the KGB’s approach to measuring the  
success of influence operations seems to have  
broadly converged on several aspects:

•	 Firstly, gauging the penetration of media cover-
age and public discussion through disinformation 
campaigns. The KGB viewed widespread reporting 
and debate around its fabricated propaganda as an 
indicator that its narratives were penetrating and 
influencing public discourse.

•	 Next, observable policy changes or political devel-
opments in target countries that aligned with 
Soviet interests and undermined the West were  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

18	Ladislav Bittman, The KGB and Soviet disinformation: an insider’s view (Pergamon-Brassey’s, 1985), p. 56.
19	Rubén Arcos, Manuel Gertrudix, Cristina Arribas, and Monica Cardarilli, ‘Responses to digital disinforma-

tion as part of hybrid threats: a systematic review on the effects of disinformation and the effectiveness of 
fact-checking/debunking’, Open Research Europe, 2(8), (2022): 8.

sought. If an active measure contributed to shifting 
public opinion or government policy in the desired 
direction, it was seen as achieving its aims.

•	 Less concretely, the gradual fomentation of confu-
sion, distrust, and division within or between West-
ern countries and institutions was a goal. Active 
measures that insidiously sowed discord, conspir-
acy theories, and lack of trust in leadership were 
viewed as weakening enemies and making them 
more vulnerable to Soviet influence.

•	 Lastly, if an active measure helped identify and flip 
willing agents to provide intel, it was considered a 
significant win. KGB operatives also validated the 
impact of campaigns by monitoring target groups 
and foreign contacts to gauge effects over time.

The KGB therefore relied on both quantitative metrics 
concerning media penetration and qualitative intelli-
gence data from agents and contacts on the ground 
to determine whether active measures were accom-
plishing the discrete and strategic goals set by the 
Soviet leadership. It is worth emphasizing that the 
KGB clearly depended on longitudinal and cumula-
tive approaches to shaping public opinion and saw 
the dissemination of disinformation as a long-term 
game. This contrasts with more recent perspectives 
and measurements of impact, which tend to focus on 
shorter-term effects, such as the effect of exposure 
to tweets.19 
 
 
 
 
 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 10



The impact of the Kremlin’s contemporary dis-
information campaigns can be assessed by 
three particularly demonstrative indicators: the 
degree to which Kremlin narratives are repeated 
and disseminated more widely by (ostensibly) 
unaffiliated public figures or unaffiliated media; 
insights drawn from opinion poll data; and  
the real-world tangible effects of consuming 
Kremlin disinformation.

Narrative repetition  
as an indicator of success

The repetition of Kremlin narratives can be 
viewed as a potentially effective indicator of 
their success. More broadly, one can see how 
these indicators map onto the first overarch-
ing principle of KGB disinformation campaigns 
identified in section 2: the penetration of KGB 
narratives into the media and public discourse. 
In fact, this is a useful marker; the psychological 
principle of the “illusory truth effect” suggests 
that when certain narratives are consistently 
reiterated through various communication chan-
nels, they can gradually gain credibility and 
acceptance among the audience.20 Psycholog-
ically, it is suggested that this phenomenon 
occurs because people tend to associate famil-
iarity with truthfulness.21 As these narratives 
gradually permeate societal discourse, they can 
reshape perceptions, generate consensus, and 
manipulate opinions. 

20	Aumyo Hassan and Sarah J. Barber, ‘The effects of repetition frequency on the illusory truth effect’, Cognitive 
research: principles and implications, 6(1), (2021): 1-12.

21	 Christopher Paul and Miriam Matthews, ‘The Russian “Firehose of Falsehood” Propaganda Model’, RAND  
Foundation, 2016, https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/perspectives/PE100/PE198/RAND_PE198.
pdf. 

22	Ben Nimmo, ‘The breakout scale: Measuring the impact of influence operations’, Brookings Foreign Policy, 
2020, p. 7.

Repetition by opinion leaders or groups 
One example of repetition is the reiterated 
endorsement of Kremlin narratives by opinion 
leaders, which can be considered a significant 
indicator of their impact for several reasons. 
Firstly, repetition by opinion leaders suggests 
that these narratives have successfully pene-
trated mainstream discourse. If influential indi-
viduals are endorsing or promoting such narra-
tives, it can be seen as an indication that they 
are being perceived as legitimate and credi-
ble by a wider audience. Further, the repeti-
tion lends a sense of validation to the disinfor-
mation, making it more likely to be accepted 
and believed by others. Ben Nimmo refers to 
this kind of impact as “celebrity amplification”, 
whereby influential public figures inadvertently 
give the disinformation their seal of approval.22 
Opinion leaders, who often hold influential posi-
tions or have a large following, play a crucial 
role in shaping public opinion and influencing 
discourse. When they repeat Kremlin narratives, 
it amplifies the reach and credibility of the dis-
information, as their words carry weight and are 
often trusted by their audience.

Some of the most salient examples of this 
indicator stem from recent political discourse 
in the United States about Russia’s full-scale 
invasion of Ukraine. Several current or former 
elected officials, candidates for office or media 
figures have been accused of making pro-Kremlin  
comments. Republican members within the  
 

Indicators of the impact  
of contemporary Kremlin  
disinformation campaigns

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 11

https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/perspectives/PE100/PE198/RAND_PE198.pdf
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/perspectives/PE100/PE198/RAND_PE198.pdf


House Freedom Caucus are particularly rel-
evant here, with several members repeating 
falsehoods propagated by the Kremlin aimed 
at reducing US support for Ukraine. Georgia 
Congresswoman Marjorie Taylor Greene, for 
example, was criticized for controversial state-
ments in which she repeated Kremlin talking 
points, such as tweeting that “NATO has been 
supplying the neo-Nazis in Ukraine with pow-
erful weapons and extensive training on how 
to use them. What the hell is going with these 
#NATONazis?”.23 Across her official and per-
sonal Twitter accounts, Greene has a combined 
following of over three million. Repetition of 
pro-Kremlin disinformation is, however, rife 
across the GOP, and many Republican politi-
cians have been found publicizing pro-Kremlin 
talking points. Former White House Trade advi-
sor to Donald Trump Peter Navarro, for example, 
appeared on a conservative talk show where he 
argued that Ukraine is “not really a country”.24 

In addition to political figures, several US 
far-right media figures have been accused of 
spreading pro-Russian disinformation. Tucker 
Carlson, whose platform as Fox News host 

23	@Marjorie Taylor Greene (@RepMTG), Twitter, 15 March 2022, https://twitter.com/RepMTG/sta-
tus/1503858442892627974. 

24	Gustaf Kilander, ‘Former Trump aide calls Ukraine “not really a country” amid Russian military build-up at  
border, Independent, 10 December 2021, https://www.the-independent.com/news/world/americas/us-poli-
tics/trump-aide-ukraine-russia-border-putin-b1973730.html. 

25	Jeremy Barr, Fox News regains some viewers lost after the firing of Tucker Carlson, Washington Post,  
17 August 2023, https://www.washingtonpost.com/media/2023/08/17/fox-news-ratings-rebound-jesse-wat-
ters-carlson/. 

26	Alisha Rahaman Sarkar, ‘Tucker Carlson tries to echo Kremlin propaganda by referring to “the Russian port of 
Crimea”’, Independent, 2023. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/tucker-carl-
son-ukraine-russia-war-b2288666.html. 

27	Tucker Carlson, ‘Someone needs to explain why there are dangerous biological weapons in Ukraine’, Fox News, 
2022. https://www.foxnews.com/opinion/tucker-we-have-right-know-this. 

28	@dr. Marina (@mmeeuw), Twitter, 6 March 2021, https://x.com/mmeeuw/status/1632732159046762497?s=20. 
29	Lili Bayer, ‘Hungary has become the EU home of Kremlin talking points’, Politico, 2022. https://www.politico.

eu/article/russia-war-narrative-hungary-disinformation/. 

meant he had a reach of millions of Americans,25 
was perhaps the most egregious in regularly 
promoting Kremlin perspectives on the war  
in Ukraine. For example, he referred to the  
“Russian port of Crimea” – echoing Russian  
perspectives that the Crimean Peninsula 
belongs to Russia.26 He previously also echoed 
Russian propaganda that the United States is 
funding and developing biological weapons in 
secret laboratories in Ukraine.27 

Examples outside of the US context are also 
plentiful. In the weeks after Russia invaded 
Ukraine, Dutch far-right politician Thierry Bau-
det controversially suggested at a conference 
that “Russia does not want to conquer Ukraine 
at all. The Russians are acting defensively”.28 
In Hungary, Prime Minister Viktor Orbán pub-
licly questioned Ukrainian sovereignty,29 while 
far-right journalist Zsolt Jeszenszky posted on 
social media that he doubted that Russia was 
behind the bombing of a mall in Kremenchuk, 
Ukraine, suggesting that the main target was 
actually a repair workshop, that the mall was 
closed, and that it was a concealed weapons 
storage warehouse for the Ukrainian army.  

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 12

https://twitter.com/RepMTG/status/1503858442892627974
https://twitter.com/RepMTG/status/1503858442892627974
https://www.the-independent.com/news/world/americas/us-politics/trump-aide-ukraine-russia-border-putin-b1973730.html
https://www.the-independent.com/news/world/americas/us-politics/trump-aide-ukraine-russia-border-putin-b1973730.html
https://www.washingtonpost.com/media/2023/08/17/fox-news-ratings-rebound-jesse-watters-carlson/
https://www.washingtonpost.com/media/2023/08/17/fox-news-ratings-rebound-jesse-watters-carlson/
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/tucker-carlson-ukraine-russia-war-b2288666.html
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/tucker-carlson-ukraine-russia-war-b2288666.html
https://www.foxnews.com/opinion/tucker-we-have-right-know-this
https://x.com/mmeeuw/status/1632732159046762497?s=20
https://www.politico.eu/article/russia-war-narrative-hungary-disinformation/
https://www.politico.eu/article/russia-war-narrative-hungary-disinformation/


In Greece, Efthimios “Makis” Triantafyllopoulos –  
a media personality – tweeted criticism of the 
European Union, using Kremlin narratives about 
the Estonian government’s supposed oppression 
of Russian speakers as evidence.30 In Italy, jour-
nalist Toni Capuozzo – significant because of his 
well-known war reporting – publicly insinuated 
that the Bucha massacre was staged propa-
ganda.31 Even Pope Francis suggested that Rus-
sia’s invasion of Ukraine was “perhaps somehow 
either provoked or not prevented”. Although the 
Pope suggested that he was simply “reducing  
complexity to the distinction between good 
guys and bad guys”, many accused him of  
parroting Kremlin talking points.32 

Social media influencers have also been 
spreading disinformation about Russia’s inva-
sion of Ukraine. An investigation conducted by 
Marc Owen Jones, Assistant Professor of Middle 
East Studies at Hamad bin Khalifa University, 
involved analyzing a network of 250,000 tweets 
mentioning the keyword ‘Tochka-U’ – the name 
of the missile that killed 39 people when it hit 
a station in Ukraine’s eastern city of Kramatorsk 

30	‘A Greek media mogul tried to spread false claims about Estonia. It did not go well’, Propastop, 24 March 2022, 
https://www.propastop.org/eng/2022/03/24/a-greek-media-mogul-tried-to-spread-kremlin-propaganda-
against-estonia-it-did-not-go-well/. 

31	 Filippo Passeri, ‘Le fake news su Bucha di Toni Capuozzo spopolano su Facebook’ [Bucha’s fake news by  
Toni Capuozzo is all the rage on Facebook], Il Foglio, 2022, https://www.ilfoglio.it/esteri/2022/04/21/news/
le-fake-news-su-bucha-di-toni-capuozzo-spopolano-su-facebook-3930983/. 

32	Luanna Muniz, ‘Pope Francis: Russian war in Ukraine was “perhaps provoked”’, Politico, 2022,  
https://www.politico.eu/article/pope-francis-says-war-in-ukraine-perhaps-provoked-or-unprevented/. 

33	@Marc Owen Jones, (@marcowenjones), Twitter, 10 April 2022, https://twitter.com/marcowenjones/sta-
tus/1513166861579735042. 

34	Myths and misconceptions in the debate on Russia, Chatham House, 13 May 2021, https://www.chathamhouse.
org/2021/05/myths-and-misconceptions-debate-russia/myth-12-crimea-was-always-russian. 

35	Christian Stöcker, ‘So schafften es Putins Lügen bis in den Bundestag’ [How Putin’s lies made it into the  
Bundestag], Spiegel, 2022,https://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/russlands-krieg-gegen-die-ukraine-
so-schafften-es-wladimir-putins-luegen-in-den-bundestag-a-5e7add2c-0523-491a-af43-c7bde8d345d6. 

36	Severin Carrell and Dan Sabbagh, ‘Salisbury poisonings: Salmond accused of “spinning Russian propaganda”’, 
The Guardian, 2021, https://www.theguardian.com/uk-news/2021/apr/07/salisbury-poisonings-salmond-ac-
cused-of-spinning-russian-propaganda. 

in April 2022. His investigation revealed that 
French, Spanish, and Italian-speaking influencers 
were responsible for promoting the narrative 
that Ukraine itself was responsible for the mis-
sile attack on its own people.33

The above-mentioned examples are lim-
ited to more recent narratives concerned with 
Russia’s full-scale invasion, but there are many 
examples of older Kremlin narratives being 
repeated by influential figures. Several Euro-
pean politicians, mainly from right-wing popu-
list parties in Germany, France and Italy, have 
made remarks about the annexation of Crimea, 
suggesting that “Crimea was always Russian”.34 
Similarly, in 2022, German politician Steffen 
Kotré, from the right-wing party Alternative für 
Deutschland, called for a parliamentary investi-
gation into alleged bioweapons in Ukraine.35 In 
2021, former Scottish First Minister Alexander 
Salmond was accused of lending legitimacy to 
Russian propaganda by broadcasting from RT, 
and for refusing to blame Russia for the Salis-
bury poisoning.36 Moreover, French and German 
influencers – using YouTube or online blogs –  

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 13

https://www.propastop.org/eng/2022/03/24/a-greek-media-mogul-tried-to-spread-kremlin-propaganda-against-estonia-it-did-not-go-well/
https://www.propastop.org/eng/2022/03/24/a-greek-media-mogul-tried-to-spread-kremlin-propaganda-against-estonia-it-did-not-go-well/
https://www.ilfoglio.it/esteri/2022/04/21/news/le-fake-news-su-bucha-di-toni-capuozzo-spopolano-su-facebook-3930983/
https://www.ilfoglio.it/esteri/2022/04/21/news/le-fake-news-su-bucha-di-toni-capuozzo-spopolano-su-facebook-3930983/
https://www.politico.eu/article/pope-francis-says-war-in-ukraine-perhaps-provoked-or-unprevented/
https://twitter.com/marcowenjones/status/1513166861579735042
https://twitter.com/marcowenjones/status/1513166861579735042
https://www.chathamhouse.org/2021/05/myths-and-misconceptions-debate-russia/myth-12-crimea-was-always-russian
https://www.chathamhouse.org/2021/05/myths-and-misconceptions-debate-russia/myth-12-crimea-was-always-russian
https://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/russlands-krieg-gegen-die-ukraine-so-schafften-es-wladimir-putins-luegen-in-den-bundestag-a-5e7add2c-0523-491a-af43-c7bde8d345d6
https://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/russlands-krieg-gegen-die-ukraine-so-schafften-es-wladimir-putins-luegen-in-den-bundestag-a-5e7add2c-0523-491a-af43-c7bde8d345d6
https://www.theguardian.com/uk-news/2021/apr/07/salisbury-poisonings-salmond-accused-of-spinning-russian-propaganda
https://www.theguardian.com/uk-news/2021/apr/07/salisbury-poisonings-salmond-accused-of-spinning-russian-propaganda


spread false information during the COVID-
19 pandemic about the Pfizer/BioNTech vac-
cine, and were allegedly paid by a UK-based PR 
agency that was subsequently discovered to 
have links to the Kremlin.37 

Russian disinformation narratives have also 
often been adopted by various unrelated politi-
cal movements. For example, the European Dig-
ital Media Observatory has discussed how dif-
ferent social media channels based in several 
European countries shifted from COVID-19 dis-
information conspiracy movements to parrot-
ing pro-Kremlin stances on the war in Ukraine.38 
Another example concerns the way in which the 
organizers of the Canadian Freedom Convoy 
protest in 2022 gradually co-opted narratives 
originating from the Kremlin to support their 
own cause. According to Dr Caroline Orr  
Bueno:

“Often, these pro-Kremlin/anti-Ukraine 
narratives coincided with other, more 
familiar talking points and disinformation – 
for example, false claims about the virus 
or the vaccine being a bioweapon, and 
false claims that the US was operating 
biolabs to produce bioweapons in Ukraine, 
or more generic conspiracy theory  

37	Jon Henley, ‘Influencers say Russia-linked PR agency asked them to disparage Pfizer vaccine’, The Guardian, 
2021, https://www.theguardian.com/media/2021/may/25/influencers-say-russia-linked-pr-agency-asked-
them-to-disparage-pfizer-vaccine. 

38	Laura Loguercio and Tommaso Canetta, ‘How Covid-19 conspiracy theorists pivoted to pro-Russian hoaxes’, 
European Digital Media Observatory, 20 March 2022, https://edmo.eu/2022/03/30/how-covid-19-conspira-
cy-theorists-pivoted-to-pro-russian-hoaxes/. 

39	@Caroline Orr Bueno (@RVAwonk), Twitter, 18 March 2022, https://twitter.com/rvawonk/sta-
tus/1504932595850698760. 

40	Martha Stolze, ‘Information Laundering via Baltnews on Telegram: How Russian State-Sponsored Media Evade 
Sanctions and Narrate the War’, NATO Strategic Communications Centre of Excellence, https://stratcomcoe.
org/publications/information-laundering-via-baltnews-on-telegram-how-russian-state-sponsored-media-
evade-sanctions-and-narrate-the-war/257. 

narratives about globalism and secret 
cabals plotting to destroy ‘western  
civilization’”.39

Repetition by unaffiliated media
Related to but distinct from the repetition of 
Kremlin narratives by opinion leaders is the 
recycling of Kremlin disinformation in Western 
media or organizations. Similar to the repetition 
by opinion leaders, the reprocessing of Kremlin 
narratives via media unrelated to the Kremlin 
can signal impact, as the disinformation narra-
tive is apparently perceived as legitimate and 
credible enough to be reproduced by media 
organizations. This notion is similar to Ben  
Nimmo’s concept of a “cross-medium break-
out”, whereby information operations ‘break out’ 
to such an extent and have such a substantial 
impact that mainstream media begin to report 
on them. The phenomenon whereby respected 
media platforms lend credibility to unverified 
information from a source with unknown credi-
bility has been called information laundering.40 

Research has shown that Western news out-
lets can occasionally repeat narratives prop-
agated by the Kremlin, a phenomenon that 
has been termed ‘churnalism’. This describes 
the recycling of content from other news 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 14

https://www.theguardian.com/media/2021/may/25/influencers-say-russia-linked-pr-agency-asked-them-to-disparage-pfizer-vaccine
https://www.theguardian.com/media/2021/may/25/influencers-say-russia-linked-pr-agency-asked-them-to-disparage-pfizer-vaccine
https://edmo.eu/2022/03/30/how-covid-19-conspiracy-theorists-pivoted-to-pro-russian-hoaxes/
https://edmo.eu/2022/03/30/how-covid-19-conspiracy-theorists-pivoted-to-pro-russian-hoaxes/
https://twitter.com/rvawonk/status/1504932595850698760
https://twitter.com/rvawonk/status/1504932595850698760
https://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-via-baltnews-on-telegram-how-russian-state-sponsored-media-evade-sanctions-and-narrate-the-war/257
https://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-via-baltnews-on-telegram-how-russian-state-sponsored-media-evade-sanctions-and-narrate-the-war/257
https://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-via-baltnews-on-telegram-how-russian-state-sponsored-media-evade-sanctions-and-narrate-the-war/257


media outlets, without proper adherence to 
fact-checking.41 Such journalistic practices  
have become more common in the increasingly 
fast-paced media environment, where journal-
ists struggle to keep up with the vast flow of 
information.

In a 2015 report, researchers Gordon Ramsay 
and Sam Robertshaw showed that certain parts 
of the UK media sometimes repeated Krem-
lin narratives, occasionally lifting them directly 
from Kremlin state-sponsored media cover-
age.42 Their investigation focussed on narratives 
pushed by RT and Sputnik, which frequently 
publish effusive stories about Russian military 
competence and advancements in weapon tech-
nology, and the degree to which these narra-
tives are fed into or repeated in the UK media 
environment. Their results showed that the UK 
media frequently reported on Russian military 
capabilities, often focussing on Russia’s highly 
destructive weaponry and its potential future 
capabilities. Such reporting is favourable to 
the Kremlin, as it chimes with how the Kremlin 
wishes to be seen as a Great Power. Most perti-
nently, however, the authors also identified arti-
cles in the UK tabloids that reproduced content 
verbatim from RT or Sputnik without attributing 
the sources.

In a 2017 study, Kohei Watanabe showed  
that Reuters – a US-based news agency –  
similarly spread Russian narratives about the 
Russo-Ukrainian war in 2014.43 His investiga-
tion found that there was a high correlation 

41	Jane Johnston and Susan Forde, ‘Churnalism: Revised and revisited’, Digital journalism 5.8 (2017): 943-946.
42	Gordon Ramsey and Sam Robertshaw, ‘Weaponising news: RT, Sputnik and targeted disinformation’, King’s 

College London Centre for the Study of Media, Communication & Power (2019).
43	Kohei Watanabe, ‘The spread of the Kremlin’s narratives by a western news agency during the Ukraine crisis’, 

The Journal of International Communication 23.1 (2017): 138-158.
44	DFRLab, ‘Russia’s Fake “Electronic Bomb”’, Medium, 2017, https://medium.com/dfrlab/russias-fake-electron-

ic-bomb-4ce9dbbc57f8.

between news stories published by Reuters and 
those published by ITAR-TASS – a Russian state-
owned news agency. Watanabe showed that 
Reuters regularly published articles that relied 
heavily on statements by Kremlin officials and 
strongly resembled ITAR-TASS stories, conclud-
ing that a large number of American news read-
ers were likely exposed to Kremlin narratives,  
as online news sites regularly use Reuters for 
their foreign news coverage. 

A similar phenomenon was observed in 
research conducted by the Digital Forensic 
Research lab, which tracked the dissemination 
of a report by Russian state-controlled TV chan-
nel Rossiya-1’s “Vesti” programme, which falsely 
claimed that Russian technology could now dis-
able any hostile plane or ship by jamming its 
electronic systems.44 The investigation showed 
how, over several days, the report was picked up 
by British tabloid media, and later by the Amer-
ican news site Fox News. Subsequent analysis 
showed that the Fox News article was shared 
over 27,000 times – an indication that the fake 
story spread far. 

More recently, Italian media has received crit-
icism for broadcasting coverage of Russia’s full-
scale invasion of Ukraine, which leans heavily on 
the Kremlin’s version of events. Several main-
stream Italian channels have acted as platforms 
where guests are invited and push the Kremlin’s 
messaging. For example, on 1 May 2022, Rete 4 
invited Russian Foreign Minister Sergei Lavrov  
to discuss the war, who claimed that Russia 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 15

https://medium.com/dfrlab/russias-fake-electronic-bomb-4ce9dbbc57f8
https://medium.com/dfrlab/russias-fake-electronic-bomb-4ce9dbbc57f8


wanted peace and that the Bucha massacre 
was a hoax.45 Meanwhile, Marc Innaro, a Mos-
cow-based correspondent for Russian public 
broadcaster RAI, claimed that the Russian mis-
sile strike on a Ukrainian nuclear power plant 
in March 2022 was an act of sabotage by the 
Ukrainian army.46 Alexander Dugin, a well-known 
Russian propagandist, was invited onto another 
prime-time evening show to explain how the 
war was a “spiritual war” against LGBTQ rights.47 
Such examples are demonstrative of the deep 
infiltration of Russian influence into the Italian 
media system.

Beyond simply noting the repetition of spe-
cific disinformation narratives when assessing 
the impact of Kremlin disinformation, it could 
be illuminating to examine how Western media 
outlets have adopted the Kremlin’s framing of 
events more broadly. Russian security expert 
Keir Giles points to the fruitfulness of com-
paring contemporary news discourse with past 
discussions on the same topic, suggesting that 
specific Russian framings of events or processes 
have become embedded in Western media dis-
course due to “Russian injects into that deci-
sion-making process”.48 A salient example, 
according to Giles, is the term “Russian-backed 
separatists”. He suggests that “Russian proxy 
forces in eastern Ukraine from 2014 onwards, 
and sometimes even the conventional forces 

45	Russian propaganda in Italian media, Government of Poland, 9 June 2022, https://www.gov.pl/web/spe-
cial-services/russian-propaganda-in-italian-media. 

46	@Pietro Salvatori, (@PietroSalvatori), Twitter, 4 March 2022, https://twitter.com/PietroSalvatori/sta-
tus/1499728741190283270. 

47	@Dritto e rovescio, (@Drittorovescio_), Twitter, 18 March 2022, https://x.com/Drittorovescio_/sta-
tus/1504594359760695297?s=20. 

48	Personal communication, 2023. 
49	Personal communication, 2023.
50	Evhen Tsybulenko and J’moul A. Francis, ‘Separatists or Russian troops and local collaborators? Russian  

aggression in Ukraine: the problem of definitions’, The Use of Force against Ukraine and International Law:  
Jus Ad Bellum, Jus In Bello, Jus Post Bellum (Springer, 2018): 123-144.

coming in from Russia” are frequently incor-
rectly described by Western media as Rus-
sian-backed separatists “because Russia had 
invented this separatist movement, and every-
body bought into that”.49

This view is supported by legal scholars 
Evhen Tsybulenko and J’moul A. Francis of the 
University of Tallinn, who argue that the embed-
ding of Kremlin-led characterizations of actors 
in Donbas as Russian-backed “rebels” or “sep-
aratists”, or the activity in the region as “civil 
war” or “an internal affair” has a “legitimizing 
effect” on Kremlin narratives.50 Media, academic 
literature or reports by international orga-
nizations using such labels lend credence to 
the Kremlin-championed explanation that the 
region is seeking liberation, which consequently 
feeds into everyday discourse about the  
conflict. 

In sum: 
•	 The repetition of Kremlin disinformation nar-

ratives by various opinion leaders or media 
outlets serves as a useful indicator of the 
impact of Kremlin information campaigns. 
When these narratives proliferate beyond 
Kremlin-affiliated sources and are echoed 
in foreign, unrelated media outlets or by 
opinion leaders, it suggests that they are 
perceived as credible and legitimate, high-

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 16

https://www.gov.pl/web/special-services/russian-propaganda-in-italian-media
https://www.gov.pl/web/special-services/russian-propaganda-in-italian-media
https://twitter.com/PietroSalvatori/status/1499728741190283270
https://twitter.com/PietroSalvatori/status/1499728741190283270
https://x.com/Drittorovescio_/status/1504594359760695297?s=20
https://x.com/Drittorovescio_/status/1504594359760695297?s=20


lighting the extent to which disinformation 
campaigns can influence societal discourse. 

•	 Opinion leaders, with their powerful positions 
and large followings, hold the key to shaping 
public opinion and influencing the course of 
discussions. This phenomenon is evident in 
recent political debates in the United States, 
where elected officials, candidates, and 
media personalities have been accused of 
echoing pro-Kremlin statements. 

•	 Additionally, the adoption and propagation of 
Kremlin disinformation by various European 
politicians, online influencers, and unrelated 
political movements reinforce its impact 
across different contexts.

•	 Examples from studies conducted in the UK, 
the US, and Italy demonstrate how Western  
news outlets have occasionally repeated 
Kremlin narratives, often due to the practice 
of churnalism and the challenges of keeping 
up with the fast-paced media environment. 

•	 Furthermore, the gradual and insidious adop-
tion of the Kremlin’s framing of events by 
Western media and other organizations illus-
trates how Kremlin disinformation campaigns 
have steadily steered discourse to favour 
Russian objectives. 

Evidence from opinion poll data

Data from opinion polls can be one of the 
sharpest and most accessible ways to reflect 
the impact of contemporary Kremlin disinfor-
mation campaigns, as it provides simple, easily 
accessible quantifications of the prevalence of  
 

51	 In most of the 25 countries assessed, support hovered around ~10% for most narratives.
52	In Greece, 39% of respondents replied that this narrative was probably or definitely true. In Hungary, this was 

34% and in Italy, 21%.
53	In Greece, 43% of respondents replied that this narrative was probably or definitely true. In Hungary, this was 

28% and in Italy, 26%.

different beliefs among a population. Surveys 
can be administered widely and quickly, allow-
ing for the identification of regions or soci-
eties where support for Kremlin narratives is 
sizeable, and thus where disinformation can be 
assumed to be making an impact. Indeed, when 
we look at narratives created and cultivated by 
pro-Kremlin media, cross-national and national 
research has identified several societies where 
remarkably high levels of support have been 
garnered. This again resembles how KGB oper-
atives measured the influence of their disinfor-
mation campaigns: as outlined in section 2, an 
active measure contributing to changes in pub-
lic opinion was seen as achieving its aims.

A study conducted by YouGov’s Cambridge 
Globalism project in September 2022 revealed 
that while there was a generally low level of 
public support across the European coun-
tries surveyed,51 there were relatively sizeable 
minorities in Greek, Italian and Hungarian soci-
eties that indicated support for false Kremlin 
narratives about the Kremlin’s justification for 
its invasion of Ukraine. In all three countries, 
around one in three citizens surveyed indicated 
that they believed ethnic Russians were being 
subjected to mass murder or “genocide” by eth-
nic Ukrainians before the invasion.52 Similar lev-
els of support in these societies were observed 
for the narrative that the Ukrainian government 
had fallen under the influence of Nazism.53

A separate study by the French Institute of 
Public Opinion (Institut français d’opinion pub-
lique) yielded similar findings. Twenty-eight  
 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 17



per cent of French respondents were of the 
opinion that the “Russian military intervention 
in Ukraine is supported by Russian-speaking 
Ukrainians who wanted to free themselves from 
the persecution they face from the Ukrainian 
authorities”, while 23 per cent agreed that  
Russian speakers had been subjected to attacks 
and violence by the Ukrainian authorities.54

These notions of a genocide of ethnic Rus-
sians by Ukrainians and a rise in Nazism in 
Ukraine stem from narratives that have long 
been peddled by the Kremlin, but that had 
intensified in the lead-up to the full-scale inva-
sion and served as purported justifications for 
it.55 Allegations of Ukraine committing genocide 
were central to the pretext for Russia’s invasion 
in February 2022. Such allegations have been 
found to be baseless, however, with indepen-
dent reports finding evidence of human rights 
violations by both sides but no evidence that 
would support claims of a genocide of Russian 
speakers.56 Moreover, claims of neo-Nazism  
in Ukraine are largely viewed to have been  
exaggerated by the Kremlin.57 

54	Observatoire Reboot De L’information et du Raisonnent Critique – Désinformation et Populisme à L’heure de 
la crise sanitaire et de la Guerre en Ukraine [Disinformation and populism at a time of health crisis and war in 
Ukraine], Institut français d’opinion publique, 28 March 2022, https://www.ifop.com/publication/observatoire-
reboot-de-linformation-et-du-raisonnement-critique-desinformation-et-populisme-a-lheure-de-la-crise-san-
itaire-et-de-la-guerre-en-ukraine/. 

55	Jon Greenberg, ‘Ethnic Russians face “genocide perpetrated by the Kyiv regime”’, Politifact, 25 February 2022, 
https://www.politifact.com/factchecks/2022/feb/25/vladimir-putin/putin-repeats-long-running-claim-geno-
cide-ukraine/. 

56	Alexander Hinton, ‘Putin’s claims that Ukraine is committing genocide are baseless, but not unprecedented’, 
The Conversation, 2022, https://theconversation.com/putins-claims-that-ukraine-is-committing-genocide-
are-baseless-but-not-unprecedented-177511; OHCHR, Report on the Human Rights Situation in Ukraine, 2022, 
https://www.ohchr.org/sites/default/files/2022-03/33rdReportUkraine-en.pdf.

57	James Farley, ‘The Facts on “De-Nazifying” Ukraine’, Fact Check, 2022, https://www.factcheck.org/2022/03/
the-facts-on-de-nazifying-ukraine/. 

58	CRTA, ‘Opinion poll: Political attitudes of citizens of Serbia – fall 2022’, https://crta.rs/en/opininon-poll-politi-
cal-attitudes-of-citizens-of-serbia-fall-2022/.

59	Ibid.

Serbia is another country where evidence of 
the impact of Kremlin disinformation in opin-
ion poll data is particularly visible. In research 
conducted in autumn 2022 by Belgrade-based 
research company CRTA, 64% of respon-
dents indicated that they believed Western 
actors were primarily responsible for the war in 
Ukraine, in contrast to just 15% who attributed 
this responsibility to Russia.58 In addition, in 
data captured in May 2022 – mere months after 
the full-scale invasion – more than half of the 
Serbian respondents (66%) said that they felt 
that the Russian position in the conflict was 
“closer” to them.59 This pattern of responsibility 
attribution has been consistent, as it was still 
58% in November 2022. Prevailing anti-Western 
sentiments among the Serbian population might 
go some way to explaining these statistics. Dan-
iel Sunter, founder of the defence and security 
portal Balkan Security Network and executive 
director of Belgrade-based Euro-Atlantic Initia-
tive, says negative attitudes towards the West 
are long-standing and deeply ingrained. In such 
an environment, notions of the culpability of  
 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 18

https://www.ifop.com/publication/observatoire-reboot-de-linformation-et-du-raisonnement-critique-desinformation-et-populisme-a-lheure-de-la-crise-sanitaire-et-de-la-guerre-en-ukraine/
https://www.ifop.com/publication/observatoire-reboot-de-linformation-et-du-raisonnement-critique-desinformation-et-populisme-a-lheure-de-la-crise-sanitaire-et-de-la-guerre-en-ukraine/
https://www.ifop.com/publication/observatoire-reboot-de-linformation-et-du-raisonnement-critique-desinformation-et-populisme-a-lheure-de-la-crise-sanitaire-et-de-la-guerre-en-ukraine/
https://www.politifact.com/factchecks/2022/feb/25/vladimir-putin/putin-repeats-long-running-claim-genocide-ukraine/
https://www.politifact.com/factchecks/2022/feb/25/vladimir-putin/putin-repeats-long-running-claim-genocide-ukraine/
https://theconversation.com/putins-claims-that-ukraine-is-committing-genocide-are-baseless-but-not-unprecedented-177511
https://theconversation.com/putins-claims-that-ukraine-is-committing-genocide-are-baseless-but-not-unprecedented-177511
https://www.ohchr.org/sites/default/files/2022-03/33rdReportUkraine-en.pdf
https://www.factcheck.org/2022/03/the-facts-on-de-nazifying-ukraine/
https://www.factcheck.org/2022/03/the-facts-on-de-nazifying-ukraine/
https://crta.rs/en/opininon-poll-political-attitudes-of-citizens-of-serbia-fall-2022/
https://crta.rs/en/opininon-poll-political-attitudes-of-citizens-of-serbia-fall-2022/


the United States, NATO, and the EU regarding 
Ukraine likely find fertile ground and are capa-
ble of creating a sizeable impact. 

Apart from the more recent examples relat-
ing to Russia’s war in Ukraine, there have been 
several other instances of the Kremlin pollut-
ing the information environment enough to 
sow legitimate doubt or confusion about the 
veracity of information. The Kremlin is aware 
of the limits of its disinformation campaigns 
in many Western societies and does not seek 
to elicit overt and direct support for its nar-
ratives. Rather, Peter Pomerantsev suggests 
that it seeks to introduce enough uncertainty 
and doubt regarding the official narrative pro-
vided that a post-truth environment is created 
where people lose faith in the facts provided 
to them or are more convinced of alternative 
versions of events.60 Opinion poll data seems 
to indicate that this approach is working. For 
example, pro-Kremlin narratives surrounding 
Russian involvement in the downing of Malay-
sian Airlines flight MH17 in Eastern Ukraine were 
enough to generate scepticism regarding who 
was responsible – even in the Netherlands, the 
country that lost the most nationals in the trag-
edy. This was despite the overwhelming interna-
tional consensus that the plane was shot down  
 

60	Peter Pomerantsev, Nothing is True and Everything is Possible: Adventures in Modern Russia, (Faber & Faber, 
2017).

61	 ‘MH17 missile owned by Russian brigade, investigators say’, BBC News, 24 May 2018, https://www.bbc.co.uk/
news/world-europe-44235402. 

62	Cees van Doorn and Theo Brinkel, ‘Deterrence, Resilience, and the Shooting Down of Flight MH17’, NL ARMS 
Netherlands Annual Review of Military Studies 2020: Deterrence in the 21st Century—Insights from Theory 
and Practice (2021): 365-383.

63	‘MH17: Timeline of Pro-Kremlin disinformation narratives’, EUvsDisinfo, https://euvsdisinfo.eu/mh17-time-
line-of-pro-kremlin-disinformation-narratives/. 

64	Ramsay and Robertshaw, ‘Weaponising news’.
65	Matthew Smith, ‘Eurotrack: Europeans overwhelmingly suspect Russia was behind the Salisbury poisoning’, 

YouGov, 3 April 2018, https://yougov.co.uk/topics/politics/articles-reports/2018/04/03/eurotrack-europe-

by Russian-controlled forces.61 Dutch market 
research company Peil.nl showed that approx-
imately 20% of Dutch respondents were “not 
certain” about who was culpable, and 5% of 
respondents went further, indicating that they 
believed the Ukrainian army was behind it.62 This 
aligns with the version of events propagated by 
the Kremlin, which disseminated many different 
stories pointing to Ukraine as the perpetrator.63 

A similar pattern was observed after the poi-
soning of former Russian military officer Ser-
gei Skripal and his daughter Yulia in Salisbury, 
UK. Again, there is an international consensus, 
based on investigations by several different 
countries, that Russian intelligence was behind 
the attack. However, the Kremlin vociferously 
denied the allegations, and research by Kings 
College London found that Russian state-spon-
sored media published 138 alternative accounts 
of the poisoning.64 Indeed, a YouGov poll from 
2018 showed that, despite the well-publicized 
publication of these investigations, 19% of 
British respondents said they were uncertain 
whether Russia was behind the poisoning, while 
5% believed Russia was “probably not” or “defi-
nitely not” behind the attack. Higher degrees 
of uncertainty were found in countries such as 
Germany or France.65 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 19

https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-44235402
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-44235402
https://euvsdisinfo.eu/mh17-timeline-of-pro-kremlin-disinformation-narratives/
https://euvsdisinfo.eu/mh17-timeline-of-pro-kremlin-disinformation-narratives/
https://yougov.co.uk/topics/politics/articles-reports/2018/04/03/eurotrack-europeans-overwhelmingly-suspect-russia-


In sum: 
•	 Opinion polls conducted during the last  

10 years can serve as a valuable tool in  
gauging the impact of Kremlin-planted disin-
formation narratives by quantifying prevailing 
beliefs in various populations. Such surveys 
enable quick identification of regions or  
societies where support for Kremlin narra-
tives is substantial. 

•	 Support for false Kremlin narratives in  
European countries has reached levels as 
high as one-quarter to one-third of societies.

 
Kremlin influence manifesting 
in public behaviour 

A final way to illustrate how the impact of 
Kremlin disinformation can surface is by turn-
ing to tangible behavioural incidents and events 
which demonstrate that Kremlin narratives 
hold a persuasive power over the public. In 
some cases, the effect of Kremlin disinforma-
tion is singular and total – a definitive line can 
be drawn between events that occur and the 
proliferation of Kremlin narratives. However, in 
many cases, the influence of Kremlin disinfor-
mation is more subtle and harder to gauge, with 
Kremlin output amplifying and augmenting 
those narratives that already exist. Neverthe-
less, despite the difficulty in pinpointing  
the precise level of influence, it is evident  
that Kremlin disinformation has indeed had  
an impact to some degree. In some ways, this  
indicator is related to historical KGB assess- 

ans-overwhelmingly-suspect-russia-. 
66	 Rowena Mason, ‘Theresa May accuses Russia of interfering in elections and fake news’, 14 November 2017, 

https://www.theguardian.com/politics/2017/nov/13/theresa-may-accuses-russia-of-interfering-in-elections-
and-fake-news. 

67	Putin’s Asymmetric Assault on Democracy in Russia and Europe: Implications for U.S. National Security, 
Committee on Foreign Relations United States Senate, 10 January 2017, https://www.foreign.senate.gov/imo/
media/doc/FinalRR.pdf. 

ments, which evaluated the success of disinfor-
mation campaigns by measuring the degree to 
which they fomented discord. 

Particularly notable examples of Krem-
lin influence manifesting in real life might 
include election results where Russian sub-
version has been implicated. This can include 
both the 2016 US presidential election and 
the 2016 Brexit vote, both of which have been 
scrutinized for potential Kremlin disinforma-
tion campaigns attempting to sway the out-
comes. Various investigations have, to differing 
degrees, revealed a level of Russian interfer-
ence. Detailed accounts of Kremlin interference 
efforts in the lead-up to the US election, includ-
ing unprecedented social media disinformation 
campaigns, have been reported. Several inves-
tigations have also made compelling cases for 
the influence of Russian disinformation in the 
UK’s referendum on its EU membership. Indeed, 
in 2017, then British Prime Minister Theresa May 
accused the Russian government of “deploy-
ing its state-run media organisations to plant 
fake stories and photo-shopped images in an 
attempt to sow discord in the West and under-
mine our institutions”.66 Reports have indicated 
that Kremlin-sponsored news sites provided 
‘’systematically one-sided coverage’’ supporting 
a British departure from the European Union, 
and frequently featured statements by UKIP 
leader Nigel Farage. 67 The influence of these 
campaigns, while difficult to quantify in precise 
terms, is hard to deny. 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 20

https://yougov.co.uk/topics/politics/articles-reports/2018/04/03/eurotrack-europeans-overwhelmingly-suspect-russia-
https://www.theguardian.com/politics/2017/nov/13/theresa-may-accuses-russia-of-interfering-in-elections-and-fake-news
https://www.theguardian.com/politics/2017/nov/13/theresa-may-accuses-russia-of-interfering-in-elections-and-fake-news
https://www.foreign.senate.gov/imo/media/doc/FinalRR.pdf
https://www.foreign.senate.gov/imo/media/doc/FinalRR.pdf


A related and particularly infamous example of 
the influence of Russian disinformation in con-
tributing to real-world events is the much-dis-
cussed example of “#Pizzagate”. This conspiracy 
theory attracted significant media attention in 
2016 when Edgar Welch, a 28-year-old man from 
North Carolina, drove to Washington DC and 
opened fire in a local pizza restaurant. Welch, 
having consumed large amounts of online infor-
mation about the Pizzagate conspiracy theory, 
was convinced that members of the Democratic 
Party – including then presidential candidate 
Hillary Clinton – were sexually abusing children 
and performing satanic rituals. It is important 
to note in this context that the primary actors 
driving the #Pizzagate conspiracies were not 
Russian, but rather American. Nevertheless, the 
role played by Russia’s disinformation infra-
structure in promoting this conspiracy theory 
has been underscored. Alt-right figures and 
political opponents of Hillary Clinton spread the 
conspiracy across different social media out-
lets, including 4chan and Twitter. This process 
was facilitated to a great extent by Russian 
social media bots, which were part of a broader 
campaign by the Kremlin to undermine Hillary 
Clinton and bolster the position of her oppo-
nent, Donald Trump. These actors used social 
media platforms like Facebook, Twitter, and 
Reddit to spread divisive content, including Piz-
zagate-related material. This involved creating 
fake accounts posing as Americans to promote 
such content.68 In 2019, the FBI included Pizza-

68	The Tactics & Tropes of the Internet Research Agency, New Knowledge, https://cdn2.hubspot.net/
hubfs/4326998/ira-report-rebrand_FinalJ14.pdf. 

69	Jeff Stein, ‘FBI‘s Russia Probe Expands to Include “PizzaGate“ Threat, Newsweek, 22 March 2017, https://www.
newsweek.com/pizzagate-trump-russia-clinton-podesta-comet-ping-pong-pedophiles-david-seaman-572578. 

70	Caroline Orr Bueno (2023), ‘Russia‘s Role in the Far-Right Truck Convoy: An analysis of Russian state media 
activity related to the 2022 Freedom Convoy’, The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare, 5(3),  
https://journals.lib.sfu.ca/index.php/jicw/article/view/5101. 

gate-related disinformation in its probe of Rus-
sian subversive actions against the US during 
2016.69 

A similar case can be made for Russia’s 
involvement in the Canadian Freedom Convoy of 
2022, a right-wing protest movement organized 
in response to the COVID-19 vaccine mandates 
and restrictions imposed by the Canadian gov-
ernment. Initially, the movement was created 
to oppose the vaccine mandates required for 
crossing the United States border. However, as 
the movement gained momentum, it evolved 
into a broader protest against all COVID-19 
mandates in general. Russian state-sponsored 
media outlet RT was the first international 
media outlet to cover the convoy on 23 Jan-
uary 2022, which was premature as the first 
convoy had only departed the day before. RT 
covered the convoy extensively in the crucial 
early weeks of the protest, from late January 
through mid-February, with a dominating pres-
ence characterized by high volume and global 
amplification of the event. The coverage framed 
the convoy sympathetically, humanizing it as a 
“freedom protest”, and employing specific lan-
guage to portray the Canadian government in a 
negative light. 

Analysis by Caroline Orr Bueno suggests 
that RT’s early coverage helped set the agenda 
and narrative framing subsequently adopted by 
Fox News.70 Fox News had the second-highest 
total volume of convoy coverage after RT, but 
still less than half of RT’s volume. When RT’s 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 21

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4326998/ira-report-rebrand_FinalJ14.pdf
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/4326998/ira-report-rebrand_FinalJ14.pdf
https://www.newsweek.com/pizzagate-trump-russia-clinton-podesta-comet-ping-pong-pedophiles-david-seaman-572578
https://www.newsweek.com/pizzagate-trump-russia-clinton-podesta-comet-ping-pong-pedophiles-david-seaman-572578
https://journals.lib.sfu.ca/index.php/jicw/article/view/5101


coverage started to drop off in late February, 
Fox News coverage picked up and increased, 
seemingly indicating a “symbiotic relation-
ship” between the two outlets, according to 
Orr Bueno.71 In essence, RT used high volume, 
early dominance, selective framing, interviews, 
emphasis on divisions, and specific terminol-
ogy to strategically cover and shape narratives 
about the Freedom Convoy protests. 

Another salient example – known as the 
“Lithium case” – stems from the Czech Repub-
lic. The case provides a contemporary example 
of how the “firehose of falsehood” disinfor-
mation strategy, characterized by the massive 
dissemination of false information to create 
confusion, can be applied in practice. The case 
revolved around the controversial issue of lith-
ium mining in the Czech Republic and involved 
a disinformation narrative accusing the gov-
ernment of allowing foreign interests to profit 
from lithium reserves. The narrative was initially 
propagated by Aeronet.cz, a Czech-language 
website with ties to the Kremlin. In 2014, the 
Czech Security Information Service identified 
the site as a tool for spreading dangerous Rus-
sian propaganda.72 The disinformation campaign 
reshaped Czech public discourse around lith-
ium mining, framing it as a government failure 
serving foreign interests. The narrative gained 
traction in Czech society, eventually influencing 
the political landscape with mainstream polit-
ical parties adopting it in their campaigns. The 

71	 Ibid.
72	Jan Daniel and Jakub Eberle, ‘Hybrid Warriors: Transforming Czech Security through the “Russian Hybrid 

Warfare” Assemblage’, Czech Sociological Review, Vol. 54, No. 6 (2018): 907-932, https://www.jstor.org/stab-
le/26581999. 

73	George Barros, ‘Viral Disinformation: The Kremlin’s Coronavirus Information Operations in Ukraine’, Institute 
for the Study of War, 11 March 2020, https://www.understandingwar.org/backgrounder/viral-disinformation-
-kremlin%E2%80%99s-coronavirus-information-operation-ukraine. 

campaign culminated in an extraordinary par-
liamentary session and the victory of Andrej 
Babiš’s populist political party ANO 2011 (“Ano” 
means “Yes” in Czech) in the 2017 parliamentary 
elections, highlighting how disinformation can 
significantly impact voters’ decision-making and 
shape the outcome of elections.

Beyond these more political examples, one 
can examine events such as the COVID-19 pan-
demic to see instances of Kremlin influence 
seeping into people’s behaviours. During the 
initial stages of the pandemic, there was an 
influx of false information spread by hostile 
political actors seeking to exploit the situation, 
and there are several examples where this dis-
information led to real-world consequences. 
For example, George Barros of the Institute for 
the Study of War reports that Kremlin disinfor-
mation specifically targeted COVID-19-related 
fears to provoke protests in Ukraine. The dis-
information revolved around the government’s 
evacuation of Ukrainian nationals from Wuhan, 
China, and where the evacuees would be quar-
antined. Disinformation about the precise loca-
tion began circulating, culminating in protest-
ers attacking the convoy of evacuees when they 
arrived in Novi Sanzhary, Ukraine.73 

The Kremlin is also thought to have ampli-
fied conspiracy theories linking the spread of 
COVID-19 to 5G communication networks. This 
conspiracy theory claims that 5G technology 
used for mobile and wireless communication 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 22

https://www.jstor.org/stable/26581999
https://www.jstor.org/stable/26581999
https://www.understandingwar.org/backgrounder/viral-disinformation-kremlin%E2%80%99s-coronavirus-information-operation-ukraine
https://www.understandingwar.org/backgrounder/viral-disinformation-kremlin%E2%80%99s-coronavirus-information-operation-ukraine


was causing or spreading COVID-19.74 Anxi-
ety regarding 5G’s potential role in the pan-
demic culminated in several instances of van-
dalism and damage to 5G masts. For example, 
in April 2020, the UK government identified 20 
instances of 5G phone masts being torched or 
otherwise vandalized, attributing the attacks 
to the spread of this conspiracy theory. Similar 
stories emerged from the Netherlands and Bel-
gium.75 According to Wired, RT had been report-
ing on the destructive potential of 5G technol-
ogy since at least January 2019.76 During the 
pandemic, EUvsDisinfo identified several articles 
published by Kremlin-sponsored or affiliated 
sites linking the spread of the virus to 5G tele-
communications.77 Moreover, there is evidence 
that Russian-linked social media accounts and 
bots played a role in amplifying 5G conspiracy 
theories related to COVID-19.78 

74	Nazia Parveen and Jim Waterson, ‘UK phone masts attacked amid 5G-coronavirus conspiracy theory’,  
The Guardian, 4 April 2020, https://www.theguardian.com/uk-news/2020/apr/04/uk-phone-masts-attacked-
-amid-5g-coronavirus-conspiracy-theory. 

75	Hassan Bahara and Hessel von Piekartz, ‘Wie zijn de mensen achter het 5G-protest? En wat kunnen we nog 
van hen verwachten?’ [Who are the people behind the 5G protest? And what can we still expect from them?], 
Volksrant, 6 July 2020, https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wie-zijn-de-mensen-achter-het-5g-
-protest-en-wat-kunnen-we-nog-van-hen-verwachten~b8657afd/?referrer=https://www.google.com/. 

76	James Temperton, ‘How the 5G coronavirus conspiracy theory tore through the internet’, Wired, 6 April 2020, 
https://www.wired.co.uk/article/5g-coronavirus-conspiracy-theory. 

77	E.g., https://euvsdisinfo.eu/report/the-coronavirus-story-is-a-lie-its-all-about-5g. 
78	Ryan Gallagher, ‚5G Virus Conspiracy Theory Fueled by Coordinated Effort‘, Bloomberg, 9 April 2020,  

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-09/covid-19-link-to-5g-technology-fueled-by-coordi-
nated-effort#xj4y7vzkg. 

In sum: 
•	 There are several instances where narratives 

pushed by Kremlin disinformation outlets or 
amplified by Kremlin social media bots have 
led to tangible real-world effects, including 
those in the democratic arena where Russian 
disinformation campaigns have resulted in 
election interference. 

•	 There are also instances where the consump-
tion of disinformation narratives or conspir-
acy theories that have been promoted by the 
Kremlin to some degree have been poten-
tially life-threatening or detrimental to peo-
ple’s health. 

•	 While it is difficult to distinguish the pre-
cise contribution of Russian disinformation to 
these real-world manifestations, it would be 
hard to deny that the proliferation of Russian 
media or bots had some influence on these 
examples. 

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 23

https://www.theguardian.com/uk-news/2020/apr/04/uk-phone-masts-attacked-amid-5g-coronavirus-conspiracy-theory
https://www.theguardian.com/uk-news/2020/apr/04/uk-phone-masts-attacked-amid-5g-coronavirus-conspiracy-theory
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wie-zijn-de-mensen-achter-het-5g-protest-en-wat-kunnen-we-nog-van-hen-verwachten~b8657afd/?referrer=https://www.google.com/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wie-zijn-de-mensen-achter-het-5g-protest-en-wat-kunnen-we-nog-van-hen-verwachten~b8657afd/?referrer=https://www.google.com/
https://www.wired.co.uk/article/5g-coronavirus-conspiracy-theory


This Hybrid CoE Working Paper has shown the 
various ways in which Kremlin disinformation 
campaigns are (still) having a discernible and 
multi-dimensional impact on public opinion, 
despite recent discussions suggesting that the 
efficacy of these campaigns might be waning, 
and that the West had found effective methods 
of pre-empting or countering them before being 
launched. This effect can be seen in opinion poll 
data revealing the prevalence of false beliefs 
promoted by the Kremlin among different audi-
ences, the repetition of Kremlin narratives by 
influential opinion leaders, and their infiltration 
into unrelated media. There have also been sev-
eral instances of Kremlin-promoted disinforma-
tion narratives leading to tangible, real-world 
effects. This impact even pertains to very recent 
topics, such as Russia’s invasion of Ukraine in 
2022, a topic that many had claimed was illus-
trative of the demise of the Kremlin’s influence. 
The indicators referred to in this paper collec-
tively demonstrate the reach, influence, and 
longevity of Kremlin-generated disinformation 
in shaping perceptions and discourse in Euro-
pean societies. 

Of course, none of the indicators are wholly 
indicative on their own, and nor do they provide 
a comprehensive understanding of Russian dis-
information. More in-depth and accurate mea-
surement of reception and impact is needed. It 
is difficult to demonstrate the impact of disin-
formation, and measuring the influence of the 
media is a notoriously slippery task. According 
to Johana Kotisova, assistant professor at the 
University of Amsterdam, to gather the most 
convincing evidence of the effects of Krem-
lin disinformation campaigns, we need more 

79	Personal communication, 2023.

multi-method investigations into the reach and 
impact of certain disinformation narratives.79 
Specifically, in order to generate more nuanced 
discussions, Kotisova recommends combin-
ing various types of studies. Surveys can reveal 
opinions and potential correlations between 
media consumption and beliefs. In-depth inter-
views provide insights into how individuals per-
ceive their opinions being shaped, although 
this method has limitations as people may not 
always be fully aware of the effects. Experimen-
tal approaches, such as exposing people to spe-
cific messages and observing changes in their 
opinions over time, can help establish causal 
links. Meanwhile, focus groups provide a means 
of analyzing how people construct arguments, 
potentially drawing parallels with propagandis-
tic methods.

A concerted research drive, likely through the 
utilization and combination of such methods, 
is the most salient recommendation stemming 
from this paper. Only through a nuanced and 
determined effort to ascertain the impact of 
disinformation can we make statements about 
the success or failure of contemporary Kremlin 
disinformation campaigns. Without this effort, 
discussion on the scale of the impact of Kremlin 
disinformation remains purely speculative. While 
research into the reception and impact of Krem-
lin disinformation is growing, it remains a small 
area of research. However, such research holds 
promise; identifying and measuring the ways 
in which Kremlin disinformation impacts those 
exposed can provide evidence and direction that 
might motivate the development of effective 
and empirically-based intervention methods. 

Conclusions

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 24



  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 25



  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 26



Authors

Aiden Hoyle is a scientist at the Netherlands Organisation for Applied Scientific Research (TNO).

Josef Šlerka is the head of the New Media Studies Department at Charles University in Prague.  
He is analyzing the spread of Kremlin narratives in the media and social networks.

  H
ybrid CoE W

orking Paper 29 – 27




